Hyperion Lyceum feestelijk geopend
Alle aanwezigen werden getrakteerd op een feestelijk programma met diverse activiteiten en rondleidingen om zo kennis te maken met het nieuwe schoolgebouw aan de Badhuiskade op Overhoeks. Het Hyperion Lyceum is trots op de grootse en tegelijk speelse architectuur die gevarieerd en eigentijds onderwijs mogelijk maakt: een mooi auditorium, mooie studielabs, lokalen, groepsruimtes en individuele werkplekken. Maar ook ateliers voor beeldende vorming, muziekstudio’s en gymzalen met een weids uitzicht. 


Van tijdelijke bouw naar nieuwbouw
Bij de ontwikkeling van het Overhoeksgebied en het ontstaan van het Hyperion Lyceum 7,5 jaar geleden, ontstonden de eerste ideeën om er een kavel te reserveren voor onderwijsbestemming. Dit was een vergezicht, ondertussen was met een nieuw, innovatief vwo-initiatief gestart dat ergens gehuisvest moest worden. Voordat gesproken werd van nieuwbouw op Overhoeks, is bij de ontwikkeling van de school op verschillende locaties het onderwijs opgebouwd. In het eerste jaar van de bestaansgeschiedenis van Hyperion Lyceum - met 40 (pionierende!) leerlingen – waren de leerlingen te gast op de Buiksloterweg bij De nieuwe Havo. In het tweede jaar kregen de leerlingen les in tijdelijke nieuwbouw op de Tolhuisweg. Na 3 jaar op de Tolhuisweg verplaatste de school zich naar de Docklandsweg, waar de school kon uitgroeien tot een volledige school. Met van daaruit prachtig zicht op de bouw van het nieuwe schoolgebouw aan de Badhuiskade die startte in november 2016. De school staat op de één na laatste kavel in de zogenoemde strip gezien vanaf het IJ. Het Hyperion Lyceum is trots deel uit te mogen maken van de bijzondere en intense ontwikkeling van het Overhoeksgebied.


Visie en bouw
Het Hyperion Lyceum wil een school zijn die midden in de samenleving staat. Een school van, voor én in de buurt. In het onderwijs ligt de nadruk op het ontwikkelen van een academisch denkniveau. De visie is leerlingen opleiden tot empathische en kritische denkers en doeners met een actieve maatschappelijke betrokkenheid. Kritisch en rationeel leren denken met oog voor mens en maatschappij staat daarbij centraal. Het nieuwe schoolgebouw maakt het mogelijk om deze visie en de bijbehorende manier van lesgeven uit te dragen. Dit mede dankzij Rotterdamse architect Ector Hoogstad en Friese bouwgroep Dijkstra Draisma die deze uitgangspunten hebben meegenomen bij het ontwerpen en inrichten van het schoolgebouw. Leerlingen, ouders en docenten zijn steeds betrokken geweest bij dit ontwerpproces.

Ander nieuws

Nieuws MBO College Centrum start als eerste in Nederland met koksopleiding niveau 5 ​Als eerste in Nederland start MBO College Centrum met een opleiding op hbo-niveau voor koks. Met deze Associate Degree behalen de koks een diploma...
Nieuws Joseph Oubelkas eerste spreker in reeks Vrijheidscolleges Woensdagmiddag 8 januari gaf Joseph Oubelkas een lezing over de 4,5 jaar die hij onschuldig in een Marokkaanse gevangenis doorbracht. Hij is de...
Nieuws Vegro en Fieldlabs slaan handen ineen Het expertisecentrum voor zorghulpmiddelen, Vegro, sluit zich vanaf heden aan bij de Fieldlabsbeweging. Fieldlabs ontwikkelt projecten voor...
Bekijk al het nieuws