MBO College Airport opent servicebalie op Schiphol
“Al langere tijd bestond er vanuit MBO College Airport de behoefte om dichter bij de operatie meer zichtbaar en benaderbaar te zijn”, aldus Philip Mol, voorzitter van de directie. De servicebalie richt zich zowel op roc-studenten als op werkgevers. “Doordat we nu een echte servicebalie hebben en kantoorruimte in vertrekhal 3, kunnen we onze studenten nog beter begeleiden tijdens hun stage”, zo verklaart Thea Zaremba, opleidingsmanager Luchtvaartdienstverlening. Voor werkgevers heeft de servicebalie als groot voordeel dat er direct geschakeld kan worden als er vraagstukken zijn rondom de inzet van stagiairs.

Student centraal & goed werkgeverschap

Dagelijks lopen honderden mbo-studenten stage op de luchthaven. MBO College Airport werkt daarin nauw samen met onder andere KLM, Royal Schiphol Group, Transavia, Swissport, HMS-Host, Vermaat en vele andere bedrijven. Stage lopen op Schiphol stelt hoge eisen aan de studenten en aan de voorbereiding op en begeleiding tijdens de stage vanuit het mbo. Werkgevers zijn zich bewust dat voor het binden en boeien van toekomstig toptalent goed werkgeverschap een must is met de juiste aandacht voor begeleiding en arbeidsomstandigheden.

“Op Schiphol vinden we verbinding van onderwijs met het bedrijfsleven erg belangrijk. Om studenten makkelijker een ingang te geven tot de bedrijven op Schiphol, maar ook voor de toekomstige instroom van goed opgeleid personeel. Wij zijn trots dat deze servicebalie in vertrekhal 3 gehuisvest gaat worden. Studenten zijn onze toekomst en het bieden van een servicepunt, dichtbij de stageplek, geeft zowel werkgevers als studenten de gelegenheid om stages nog beter te faciliteren”, aldus Francien David, directeur Luchtvaart Community Schiphol.

Ambitie servicebalie

De druk op de operatie op Schiphol is groot. Van studenten wordt een hoge mate van flexibiliteit, mentale weerbaarheid en excellente hospitality skills gevraagd. Tegelijkertijd zijn er vanuit studentperspectief soms vraagstukken rondom arbeidsomstandigheden, bejegening en (sociale) veiligheidsvraagstukken. Dit vraagt om korte lijnen en direct schakelen.

Uitdagingen op Schiphol

Werkgevers op Schiphol zien voor de komende jaren grote uitdagingen. Centraal staan daarin de opmars van digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie en het groeiend tekort aan gekwalificeerd personeel. De aard en inhoud van het werk gaat veranderen. De luchtvaart kenmerkt zich door een diversiteit in functies met een grote onderlinge verbondenheid, samenhang en wederzijdse afhankelijkheid van alle sectoren en beroepen. Omdat de luchtvaart een waardeketen is van verschillende sectoren zoals logistiek, luchtvaartdienstverlening, beveiliging, catering, hospitality, techniek en facility, is een integrale benadering - ook vanuit onderwijsperspectief - van groot belang voor een goede instroom van afgestudeerde mbo-studenten én voor de ontwikkeling van huidige werknemers in de luchtvaart met de juiste skills en vaardigheden.

Schiphol is van grote betekenis voor de economische en innovatieve kracht van de Metropoolregio Amsterdam en Nederland als geheel. De directe werkgelegenheid bedraagt circa 66.000 personen waarvan ongeveer 60 procent mbo-geschoold is.

Ander nieuws

Jaarverslag 2024 online Ons nieuwe jaarverslag is gepubliceerd. Voor de eerste keer verschijnt het geïntegreerd met het jaarmagazine op een interactieve website.
Nieuws Viering 1-jarig bestaan Amsterdams Stagepact MBO De Amsterdamse mbo-instellingen, Amsterdamse bedrijven, de gemeente Amsterdam en andere partners zetten zich inmiddels een jaar lang in voor het...
Nieuws ROC van Amsterdam – Flevoland start twee nieuwe practoraten op het gebied van technologie, kunst en (mentaal) welzijn Het ROC van Amsterdam – Flevoland start per 1 september 2025 twee nieuwe practoraten: Exergaming en Neurofeedback in het mbo en Art and Mind....
Bekijk al het nieuws