
MBO College Hilversum
Media Park, Koos Postemalaan 4, Hilversum
4
3 jr.
BOL
25881
Is dit beroep iets voor jou?
Ben jij niet weg te slaan van TikTok, YouTube en Instagram? Lijkt het je leuk nieuwsmedia, influencers en bedrijven te helpen bij het produceren en plannen van content? En ben je benieuwd naar hoe online marketing werkt? Dan is de opleiding Producer Social Media echt iets voor jou.
Als producer sociale media maak je niet alleen de filmpjes voor TikTok, Instagram, Facebook en YouTube, je weet ook precies hoe je deze moet inzetten om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.
De social media-platforms kennen geen geheimen voor je. Je kunt snel content bedenken en maken voor deze platforms, dus monteren, teksten schrijven en foto’s maken doe je in een handomdraai. Daarbij weet je wat wel en wat niet werkt op social media voor verschillende doelgroepen. Je kunt goed plannen en werken met deadlines.
Je helpt influencers, nieuwsmedia en bedrijven bij opzetten en uitbreiden van hun social media-kanalen en marketing. Daarbij weet je ook hoe marketingdoelen te stellen en te behalen, onder andere het analyseren van bezoekcijfers en het inzetten van de tools die de bekende social media hebben. En natuurlijk weet je hoe je vette content maakt die scoort.
Deze specialisatie valt onder het profiel Media Manager, net als Producer Radio, Producer Televisie, Producer Evenementen en Webredacteur.
Hoe ziet de opleiding eruit?
Een media-opleiding bestaat uit cursussen, waaruit je zelf een route samenstelt. Samen met een coach bepaal je welke cursussen je nodig hebt, en wanneer je deze volgt. Iedereen begint met een brede, algemene basis van het media-vak met vakinhoudelijke lessen en projecten. Denk hierbij aan Videografie, Redactie, Productie, Radio, Social Media en Eventmanagement.
Naarmate je verder komt in de opleiding, ligt de focus steeds meer op de door jou gekozen specialisatie Producer Social Media. Je volgt bijvoorbeeld modules op het gebied van social media, online marketing en contentproductie. Daarnaast volg je de algemeen vormende vakken Nederlands, Engels, rekenen en Loopbaan & Burgerschap.
Als je eraan toe bent, ga je stage lopen. Je bepaalt samen met je coach waar je dat gaat doen en in welke vorm. Zo kun je een lang blok stagelopen, meerdere korte blokken of een lintstage waarbij je bijvoorbeeld drie dagen per week stage loopt en ook nog twee dagen per week naar school kunt gaan.
Lees verder
Wat leer je tijdens de opleiding?
Je leert sociale media kennen van binnen en van buiten en leert hoe je deze kunt inzetten als marketing-instrument. Je gaat campagnes maken, en aan de slag met de basics van online vormgeving, video, fotografie en webredactie. Daarbij leer je resultaten van een campagne analyseren.
Ook krijg je inzicht in hoe je social mediaproducties financieel haalbaar maakt. Je doet onder meer onderzoek naar hoe je geld kunt verdienen met social media of hoe een bedrijf de media kan inzetten om de omzet of te vergroten.
Je doet veel eigen projecten om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Je docenten kennen de wereld van media en in het bijzonder social media als geen ander. Ze stimuleren jou in je ontwikkeling door je te laten werken aan actuele beroepstaken, je eigen portfolio, je professionele identiteit én je ondernemersvaardigheden.
Tijdens de opleiding is ook veel aandacht voor coaching. Iedere student krijgt een persoonlijke coach.
Lees verder
Waar kun je gaan werken?
Als producer social media kun je op heel veel plekken terechtkomen. Zo kun je deel uitmaken van het social media of webteam van een bedrijf of nieuwsmedium. Of je maakt deel uit van het team van een influencer of het team dat de socials doet voor een televisieprogramma. Een plek op de communicatie-afdeling van een groot bedrijf of overheidsorganisatie hoort ook tot de mogelijkheden. Je werkt samen met allerlei andere communicatie- en ICT-professionals, zoals fotografen, videomakers, tekstschrijvers en programmeurs.
Lees verder