Félice vertelt

Félice Kaal studente International Travel & Hospitality Management (MBO College Airport) liep stage bij Hotel W Amsterdam. Ze is super enthousiast over haar eerste ervaring als stagiaire bij een hotel en vertelt er graag over.

Waarom heb je voor de opleiding International Travel & Hospitality Management gekozen?

Ik woon nu acht jaar in Nederland, maar daarvoor heb ik altijd in het buitenland gewoond door het werk van mijn vader. Hij werkt bij de KLM. Zo hebben we in Turkije, Nigeria en Egypte gewoond. Onder andere om deze reden heb ik een tweetalig vmbo gedaan. Twee jaar geleden was ik op de Open Dag van MBO College Airport en ik vond de informatie die we kregen over de opleiding, de modules en de stages, erg interessant. Doordat het een brede opleiding is, kan ik veel kanten op en zijn er veel mogelijkheden. Binnen de hotelsector, maar ook daarbuiten.

Hoe ben je bij Hotel W Amsterdam terechtgekomen?

Op een stagemarkt ontmoette ik de HR Manager van Sheraton. Hij belde mij een paar dagen later dat er helaas geen stageplek meer was bij het Sheraton op Schiphol, maar hij kon mij wel doorverwijzen naar Mariott Hotels in Amsterdam. Ik mocht op gesprek komen, en zo ben ik aangenomen bij het W Amsterdam! (Het W Amsterdam is onderdeel van Mariott Hotels). Van mei tot eind september 2019 heb ik daar stagegelopen.

Wat voor werkzaamheden voerde je uit tijdens je stage?

Ik startte als Welcome Desk Trainee. De Welcome Desk is eigenlijk de receptie van het W Amsterdam en is gelegen op de zesde verdieping van het hotel, met een 360 graden uitzicht. Dat is natuurlijk al heel bijzonder. Hotel W Amsterdam wil een ‘wow’-effect creëren. Als trainee maakte ik de eerste weken onderdeel uit van het ‘whatever/whenever’- team. Je kan dit team zien als de Schiphol-toren van Hotel W Amsterdam. Vanuit hier helpen we 24/7 gasten, maar ook collega’s of externe partijen met hun vragen. Ik leerde op deze manier het hotel snel kennen.
 

Wat vond je het leukst aan je stage?

Ik vond het samenwerken met internationale collega’s het leukst. Want we gingen veel met elkaar om, zowel tijdens werktijd, maar ook daarbuiten. Onze manager zei dat het belangrijk was om plezier te hebben tijdens je werk, omdat je dit als persoon ook naar buiten toe uitstraalt. En natuurlijk altijd met 5-sterren service, naar je gasten én naar je collega’s. Er was ruimte om werklunches te organiseren met je collega’s of personeelsuitjes; van alles om de werksfeer te vergroten.
Wat ik ook leuk vond aan de stage is dat ik ontzettend veel vrijheid kreeg om de service in te vullen op mijn manier. Want ook dat is het W Amsterdam: het is een jong hotel waarbij je ‘service with a wink’ verleend. Ik had bijvoorbeeld een net uniform aan, maar mocht daaronder mijn sneakers dragen. Hierdoor kun je meer van je eigen persoonlijkheid kwijt. Na mijn stage kreeg ik de mogelijkheid om een maand fulltime als Welcome Desk Agent te werken en deze kans heb ik met beide handen aangepakt. Ik heb er ontzettend genoten en spreek nog steeds veel oud-collega’s.

Wat vond je het spannendst aan je stage?

Ik was 16 toen ik mijn stage bij Hotel W Amsterdam startte. Ik was de jongste van het team en had hierdoor wel gezonde spanning. Vooral als ik oudere collega’s moest aansturen in hun taken. Maar ik denk dat dit normaal is en dat het 't belangrijkst is dat je dingen toch durft te doen. 

Welke tips zou je andere studenten geven die een stage overwegen bij een hotel?

Dat ze het gewoon moeten doen! Het is zó leerzaam! Ik kan nog uren doorgaan over wat ik allemaal heb geleerd haha. En dat het goed is om initiatief te nemen en om fouten te durven maken. Je stage is een goede periode om jezelf te ontwikkelen, op persoonlijk gebied en op werk gebied.