House of Hospitality

Metropoolregio Amsterdam moet meest gastvrije regio van Europa worden
“De metropoolregio Amsterdam zoekt de komende jaren 25.000 nieuwe hospitality-medewerkers”

De vraag naar goed opgeleide, enthousiaste professionals met talent voor gastvrijheid is groot, maar het aanbod op de arbeidsmarkt blijft achter. House of Hospitality richt zich op de cross-sectorale hospitalitymarkt, die zich uitstrekt van toerisme, horeca en facilitair naar de zorg, logistiek en retail.

De metropoolregio Amsterdam zoekt de komende jaren 25.000 nieuwe hospitality-medewerkers. Want steeds meer mensen bezoeken de metropoolregio. Hospitality heeft een enorme economische waarde. En daarbij is er nog een uitdaging: onze metropoolregio moet de meest gastvrije van Europa worden.

Daarom zijn, op dit moment, 24 bedrijven, opleiders en gemeenten House of Hospitality gestart. Doel: over vier jaar moeten zo’n duizend nieuwe studenten extra hebben gekozen voor een opleiding en loopbaan in de cross-sectorale hospitalitymarkt. Daarnaast willen we door middel van training, onderzoek en innovatie mensen behouden voor de branche en de kwaliteit en het imago van de sector verbeteren. Dat doen we met een businessmodel dat steunt op drie pilaren.
 
House of Hospitality School
House of Hospitality School staat voor een unieke vorm van hybride leren. Studenten gaan naar school binnen een van de partnerbedrijven en leren het vak in de praktijk. In de samenwerking tonen we met elkaar het lef om in gedeeld eigenaarschap op te leiden. Daarbij maken we geen onderscheid tussen de wereld van het werk en die van het leren. Het hospitality bedrijfsleven en het hospitality beroepsonderwijs werken vanuit gezamenlijke belangen en een gezamenlijke visie.

Partners van House of Hospitality bieden praktijkopleiders. Docenten komen naar het bedrijf en geven, bijvoorbeeld Nederlands, letterlijk aan de keukentafel. Het mes snijdt zo aan twee kanten: studenten leren een mooi vak van gepassioneerde vakmensen en ondernemers kunnen hun toekomstige medewerkers zelf opleiden. Er zijn nu vier hybride werkomgevingen. De bedoeling is om dit aantal uit te breiden naar dertien.


House of Hospitality Lab
In House of Hospitality Lab onderzoeken mbo- en hbo-studenten continu innovatievraagstukken die door de partners worden aangedragen en krijgen getalenteerde studenten de mogelijkheid om hun eigen bedrijf te starten. Ook onderzoekt en ontwikkelt House of Hospitality Lab nieuwe onderwijsvormen, vanuit bijvoorbeeld technologie en gamification, waarbij spelelementen in de les worden ingezet (blended learning).

House of Hospitality Recruitment
House of Hospitality Recruitment moet ervoor zorgen dat de hospitalitysector weer gezien gaat worden als een aantrekkelijk toekomstperspectief. Van basisschool tot hbo willen wij die bewustwording op gang brengen. Met nieuwe doelgroepgerichte marketing en communicatie willen we mensen enthousiasmeren voor een loopbaan in de cross-sectorale hospitality, met aandacht voor een leven lang ontwikkelen.

» Meer informatie www.houseofhospitality.amsterdam